Biografie dżihadystów

wtorek, 14 lutego 2012

Abu Qatada został w poniedziałek 13 lutego zwolniony z brytyjskiego aresztu (Long Lartin), do którego trafił w 2002 r. Jego zatrzymanie, motywowane względami bezpieczeństwa, uznano za bezprawne. Zastosowano jednak wobec niego areszt domowy. Dom będzie mógł opuszczać tylko na nie więcej niż 2 godziny dziennie, a wszyscy jego goście będą monitorowani. Brytyjskie władze zapowiedziały, że ich głównym celem jest deportacja Abu Qatady.

Abu Qatada

Kim jest Abu Qatada?

Szejk Omar Abu Omar (alias Omar Mahmoud Mohammed Othman), znany także jako Abu Qatada al-Filistini przyszedł na świat w Betlejem w 1960 r. Wraz z rodziną przeprowadził się do jordańskiego Ras al-Ajn. Tam właśnie dość wcześnie dał się poznać jako zagorzały aktywista popularyzujący idee dżihadu. W 1990 r. udał się do pakistańskiego Peszawaru. Wygłosił tam szereg ultrakonserwatywnych przemówień skierowanych do setek afgańskich mudżahedinów. Prawdopodobnie w Kuwejcie spotkał al-Maqdisiego, którego odwiedził także przynajmniej raz w afgańskim Kabulu. Zawiązała się między nimi przyjaźń oparta zdaniem na obustronnym szacunku i ideowym porozumieniu. W 1993 r. Abu Qatada przeprowadził się do Londynu, posługując się paszportem Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W Wielkiej Brytanii rok później otrzymał azyl polityczny. W tym samym czasie powstała w Jordanii komórka terrorystyczna znajdującą się pod jego kontrolą, nosząca nazwę „al-Islah wal-Tahadi” (Reforma i Wyzwanie). W 1998 r. była ona odpowiedzialna za podłożenie bomb w jednym z ammańskich hoteli, w szkole i pod samochodami dwóch rządowych urzędników. Jordański sąd uznał Abu Qatadę winnym uczestniczenia w spisku terrorystycznym i skazał go zaocznie na 15 lat więzienia. Baltasar Garzon uważa Qatadę za „duchowego ambasadora Al-Kaidy w Europie” . 

Wiodąc spokojne życie w Londynie Abu Qatada zajął się pisaniem artykułów i książek, w których wzywał do dżihadu, w szczególności w krajach Zachodu. Do jego najbardziej znanych publikacji należą: „Dżihad i interpretacja”, „Ruchy islamskie i współczesne sojusze” oraz „Pomiędzy dwoma metodami”. Dla Abu Qatady dżihadyzm jest szerokim ruchem społecznym bazującym na koncepcji tauhid. Każdy kto sprzeciwia się dżihadowi powinien być uznany za wroga islamu. Przeciwko wrogom zdaniem Qatady można zaś używać wszystkich środków. Jednym z ważniejszych wrogów są arabskie rządy, które stały się instrumentem zniewolenia świata islamskiego, m.in. poprzez współpracę z nieislamskimi potęgami. Oskarża je o apostazję, wspieranie zepsucia moralnego i grzechu, lichwy oraz odejście od i działanie na rzecz marginalizacji doktryny al-wala wal-bara.

W publikacjach z cyklu „Sil silatul iman” (Seria Wiary), zawierających jego kazania, zwrócił uwagę na istnienie trzech grup muzułmanów w ramach ummy. Do pierwszej zaliczył wszystkich muzułmanów (ok. 1 mld na całym świecie). W ramach tej grupy wyróżnił „sektę zbawionych”, a do tej ostatniej włączył podgrupę w postaci „sekty zwycięzców” . 

W ramach dwóch ostatnich grup działają najbardziej świadomi ostatecznego celu muzułmanie. Tym celem było dla Qatady utworzenie państwa islamskiego. Instrumentem służącym zaś obronie godności muzułmanów i pomocnym w realizacji ostatecznego celu stał się dżihad.

W październiku 2002 r. Qatadę aresztowano i osadzono w więzieniu Belmarsh. Mimo apelacji złożonej w 2004 r. areszt podtrzymano stwierdzając, że Qatada należy do grupy osób zaangażowanych w międzynarodowy terroryzm. W marcu 2005 r. zwolniono go co prawda za kaucją, ale już w sierpniu tegoż roku aresztowano ponownie w związku z jordańskim wnioskiem ekstradycyjnym. 

poniedziałek, 05 września 2011

Za sprawą AMEF ukazało się anglojęzyczne tłumaczenie biografii kolejnego męczennika dżihadysty. W 46 numerze serii zatytułowanej "Biografie wybitnych męczenników" bohaterem krótkiego eseju jest Abu Majsara al-Iraki.

Abu Maysara al-Iraqi

Abu Majsara był członkiem Dżama'at al-Tauhid wal-Dżihad i bliskim współpracownikiem nie żyjącego już dżihadysty Abu Musaby al-Zarkawiego. W powyższej organizacji pełnił funkcję rzecznika grupy. Zakres jego obowiązków obejmował także działalność propagandową rozwijaną m.in. w internecie (tzw. e-dżihad).